In 2022 kampte GVB met een groot personeelstekort onder bestuurders van trams, bussen en metro’s, waardoor de dienstregeling werd afgeschaald. Een structurele oplossing was nodig. In 2 jaar tijd bouwde GVB samen met Bluewave een datagedreven wervingsmachine die zorgde voor voldoende instroom. Wat is het geheim achter dit succes?
In de eerste plaats: werving werd een strategisch speerpunt. Resources werden vrijgespeeld, de voortgang werd tot op directieniveau doorlopend gemonitord, een nieuw recruitmentcentrum werd ingericht en partnerschappen werden aangegaan. Bottom up werd het employer brand ‘Verbind de wereld in Amsterdam‘ ontwikkeld, gericht op de belangrijkste drijfveren (de why) van GVB’ers: bijdrage aan de stad Amsterdam en alle mensen die daar reizen. Een continue contentstroom met verhalen van medewerkers laadden dit employer brand op de eigen kanalen.
Een gelaagde crossmediale campagnestrategie verleidde actief en latent werkzoekenden. De ‘touch-campagnes’ benadrukten de why: de impact op reizigers. Themacampagnes haakten aan op Amsterdamse events, zoals Keti Koti en Pride. ‘Tell-advertenties’ met medewerkersverhalen adresseerden motivatoren en drempels, gevolgd door ‘sell-advertenties’ voor de conversie en activaties voor een gerichte boost waar dat nodig was. Analysetool Billy Grace toonde dat deze gelaagdheid een belangrijke succesfactor is.
Bluewave bouwde mee aan deze winnende, datagedreven wervingsmachine, met een effectieve mediastrategie vanuit de gelaagde touch-tell-sell-aanpak. Zij monitorden de campagnes en kanalen continu, stuurden bij en optimaliseerden via analytics, A.I. en marketing automation. Onderscheidend was hoe wij, net als GVB, écht instapte en aan de knoppen bleven draaien om het beste resultaat te krijgen en continu samen te innoveren. Het resultaat? Een wervingsstrategie die effectief, duurzaam en schaalbaar is. GVB realiseerde in 2024 de wervingsdoelstellingen voor vervoermedewerkers– een ongekende prestatie in de sector.
Elske Fukken – Manager Recruitment Center bij GVB
Benieuwd wat recruitment marketing voor jouw organisatie kan betekenen? Ontdek in onze brochure hoe we onze visie en strategie kunnen toepassen op jouw vraagstuk, zodat jouw recruitment structureel beter gaat lopen.
Het is GVB gelukt om haar cruciale rol in Amsterdam te blijven vervullen en de stad bereikbaar en verbonden te houden. Dankzij de transformatie en nieuwe wervingsstrategie werden achterstanden – in een krappe arbeidsmarkt – weggewerkt en stroomde voldoende nieuw talent in om de trams, bussen en metro’s te besturen.
GVB is nu continu zichtbaar als werkgever op de arbeidsmarkt, met een strategie die potentiële medewerkers aanspreekt en aantrekt:
De hechte samenwerking tussen GVB en Bluewave versterkte de wervingsmachine:
GVB zit weer stevig achter het stuur met volledige controle over haar wervingsstrategie:
Met een werkgeversmerk dat echt bij GVB en haar medewerkers past, en de vele collega’s die meewerken aan campagnes en hun verhaal delen, draagt de nieuwe wervingsaanpak bij aan meer interne betrokkenheid en trots. Samen verbinden we de wereld in Amsterdam!
Ontdek in 5 minuten waar je momenteel staat met jouw recruitmentstrategie en krijg direct inzicht in welke onderdelen de kansen liggen.
Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.
Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.
Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.
Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.
Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.