GVB verbindt de wereld in Amsterdam

Samen met Bluewave

01 Intro

Het startpunt

In 2022 kampte GVB met een groot personeelstekort onder bestuurders van trams, bussen en metro’s, waardoor de dienstregeling werd afgeschaald. Een structurele oplossing was nodig. In 2 jaar tijd bouwde GVB samen met Bluewave een datagedreven wervingsmachine die zorgde voor voldoende instroom. Wat is het geheim achter dit succes?

 

In de eerste plaats: werving werd een strategisch speerpunt. Resources werden vrijgespeeld, de voortgang werd tot op directieniveau doorlopend gemonitord, een nieuw recruitmentcentrum werd ingericht en partnerschappen werden aangegaan. Bottom up werd het employer brand ‘Verbind de wereld in Amsterdam‘ ontwikkeld, gericht op de belangrijkste drijfveren (de why) van GVB’ers: bijdrage aan de stad Amsterdam en alle mensen die daar reizen. Een continue contentstroom met verhalen van medewerkers laadden dit employer brand op de eigen kanalen.

Strategie

Een gelaagde crossmediale campagnestrategie verleidde actief en latent werkzoekenden. De ‘touch-campagnes’ benadrukten de why: de impact op reizigers. Themacampagnes haakten aan op Amsterdamse events, zoals Keti Koti en Pride. ‘Tell-advertenties’ met medewerkersverhalen adresseerden motivatoren en drempels, gevolgd door ‘sell-advertenties’ voor de conversie en activaties voor een gerichte boost waar dat nodig was. Analysetool Billy Grace toonde dat deze gelaagdheid een belangrijke succesfactor is.

 

Bluewave bouwde mee aan deze winnende, datagedreven wervingsmachine, met een effectieve mediastrategie vanuit de gelaagde touch-tell-sell-aanpak. Zij monitorden de campagnes en kanalen continu, stuurden bij en optimaliseerden via analytics, A.I. en marketing automation. Onderscheidend was hoe wij, net als GVB, écht instapte en aan de knoppen bleven draaien om het beste resultaat te krijgen en continu samen te innoveren. Het resultaat? Een wervingsstrategie die effectief, duurzaam en schaalbaar is. GVB realiseerde in 2024 de wervingsdoelstellingen voor vervoermedewerkers– een ongekende prestatie in de sector.

“Een fijne samenwerking waarin we werken met een team met goede mensen, die écht instappen.”

Elske Fukken – Manager Recruitment Center bij GVB

Download onze brochure

Benieuwd wat recruitment marketing voor jouw organisatie kan betekenen? Ontdek in onze brochure hoe we onze visie en strategie kunnen toepassen op jouw vraagstuk, zodat jouw recruitment structureel beter gaat lopen.

Bluewave brochure mockup

Wat was de impact van de case?

1. Amsterdam blijft verbonden

Het is GVB gelukt om haar cruciale rol in Amsterdam te blijven vervullen en de stad bereikbaar en verbonden te houden. Dankzij de transformatie en nieuwe wervingsstrategie werden achterstanden – in een krappe arbeidsmarkt – weggewerkt en stroomde voldoende nieuw talent in om de trams, bussen en metro’s te besturen.

2. Recruitment en employer branding impact

GVB is nu continu zichtbaar als werkgever op de arbeidsmarkt, met een strategie die potentiële medewerkers aanspreekt en aantrekt:

  • Enorme groei in bereik: WerkenbijGVB steeg van 1.000 naar 15.000 maandelijkse websitebezoekers, van wie 40% terugkerend is.
  • Sterke social media-aanwezigheid: WerkenbijGVB-kanalen groeiden naar 3.000 volgers met 200+ berichten over carrièremogelijkheden.
  • Succesvolle werving: Meer dan 20.000 sollicitaties in 2 jaar, resulterend in 1.300 hires en voldoende OV-bestuurders.
3. Effectieve ketensamenwerking

De hechte samenwerking tussen GVB en Bluewave versterkte de wervingsmachine:

  • Continu verbeteren: Wekelijkse afstemming tussen de teams van Bluewave en GVB leidde tot beter converterende campagnes.
  • Slimme technologieën: A.I.-gestuurde chatbotflows van Recrubo en data-analyse met Billy Grace verbeterden de doorstroom van kandidaten en maakten het mogelijk om telkens weer te optimaliseren.
  • Kostenoptimalisatie: Optimalisaties leidden tot daling van de kosten per hire en de aanpak draagt bij een duurzamere personeelsopbouw.
4. GVB aan het stuur

GVB zit weer stevig achter het stuur met volledige controle over haar wervingsstrategie:

  • Zelfstandig wervingsteam: GVB kan snel en zelfstandig inspelen op wervingsbehoeften.
  • Datagedreven beslissingen: Strategische inzichten uit data zorgen voor continue verbeteringen.
  • Toekomstbestendige aanpak: Het wervingsmodel is schaalbaar en flexibel voor toekomstige arbeidsmarktontwikkelingen.
5. Interne trots

Met een werkgeversmerk dat echt bij GVB en haar medewerkers past, en de vele collega’s die meewerken aan campagnes en hun verhaal delen, draagt de nieuwe wervingsaanpak bij aan meer interne betrokkenheid en trots. Samen verbinden we de wereld in Amsterdam!

02 Het
GVB
team
Client director

Jeroen Joosten

Operationeel Directeur

Campaign manager

Jente Frints

Campagne Manager

Bluewave doe de scan

Doe de scan

Ontdek in 5 minuten waar je momenteel staat met jouw recruitmentstrategie en krijg direct inzicht in welke onderdelen de kansen liggen.

Trigion Safety Group.

Next case study

Read more

Bluewave voor Trigion Safety Group COA

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Deel deze pagina op:

Facebook
Twitter
Linkedin
Whatsapp
Email